Prezentacja graficzna
Instytut Geografii i Rozwoju Regionalnego
pl. Uniwersytecki 1,
50-137 Wrocław
tel. +48 71 375 22 44
fax. +48 71 343 51 84
sekretariat.igrr@uwr.edu.pl
Studia licencjackie - Gospodarka przestrzenna
Opis studiów licencjackich
Jeśli chcesz zajmować się zarządzaniem przestrzenią na poziomie gminy, województwa oraz kraju; opracowywaniem dokumentów planistycznych; sporządzaniem analiz przestrzennych do celów gospodarczych i społecznych; udziałem w konstruowaniu lokalnych strategii rozwoju oraz programów rozwoju regionalnego i lokalnego; uczestniczeniem w działaniach z zakresu ochrony środowiska przyrodniczego i kulturowego; doradztwem w zakresie gospodarki gruntami i nieruchomościami oraz lokalizacji inwestycji to wybierz GOSPODARKĘ PRZESTRZENNĄ.
Opis kierunku
Gospodarka przestrzenna to 3-letnie studia, w czasie których łączy się teorię i praktykę dotyczącą planowania przestrzennego oraz interdyscyplinarnej wiedzy przyrodniczej, technicznej, ekonomicznej i społecznej związanej z gospodarowaniem i zarządzaniem przestrzenią. Po zakończeniu studiów uzyskasz tytuł licencjata.
W ramach studiów będziesz uczestniczył m.in. w zajęciach z podstaw gospodarki przestrzennej, planowania przestrzennego, projektowania urbanistycznego, strategii rozwoju gminy, urbanistyki, rewitalizacji, ekonomiki miast i regionów, systemów informacji geograficznej, komputerowego wspomagania projektowania (CAD). Dodatkowe zajęcia dotyczyć będą tematyki pokrewnej, np. ochrony środowiska, demografii, systemów osadniczych, kształtowania krajobrazu itp. Poznasz także zasady projektowania oraz rysunku technicznego i planistycznego.
Sylwetka absolwenta
Absolwenci kierunku gospodarka przestrzenna są przygotowywani do pracy w zakresie m.in: kształtowania środowiska przestrzennego (przyrodniczego i kulturowego) człowieka zgodnie z zasadami ładu przestrzennego i rozwoju zrównoważonego; współpracy przy opracowaniu dokumentów planistycznych; sporządzania analiz przestrzennych do celów gospodarczych i społecznych; udziału w konstruowaniu lokalnych strategii rozwoju, opracowywaniu programów rozwoju regionalnego/lokalnego oraz programów mających na celu podwyższanie konkurencyjności miast, gmin i regionów; uczestniczenia w działaniach z zakresu ochrony środowiska przyrodniczego i kulturowego (w tym przy sporządzaniu opracowań z zakresu ochrony środowiska i planowania na obszarach objętych różnymi formami ochrony przyrody); doradztwa w zakresie gospodarki gruntami i nieruchomościami oraz lokalizacji inwestycji.
Praktyki i ćwiczenia terenowe
Podstawowymi formami zajęć są wykłady i ćwiczenia oraz zajęcia o charakterze seminariów i konwersatoriów. Ponadto specyficzną dla kierunku formą kształcenia są ćwiczenia terenowe i praktyka zawodowa pozwalające na poszerzenie wiedzy oraz zdobycie pierwszych doświadczeń zawodowych z zakresu gospodarki przestrzennej.
W programie studiów przewidziano praktyki zawodowe trwające 3 tygodnie i realizowane po 4 semestrze. Można je odbyć w urzędach organów administracji państwowej lub samorządowej, instytucjach związanych m.in. z planowaniem przestrzennym i gospodarką przestrzenną, rynkiem nieruchomości, geodezją, kartografią, geoinformacją, szeroko pojętą ochroną i kształtowaniem środowiska geograficznego, turystyką oraz w innych jednostkach organizacyjnych, w tym także w firmach prywatnych.
Koła naukowe i działalność naukowo-badawcza
W trakcie studiów studenci geografii mogą pogłębiać swoje zainteresowania badawcze w ramach działającego w Instytucie koła naukowego: https://www.geogr.uni.wroc.pl/kolo-naukowe-gospodarki-przestrzennej.
Co po studiach?
Miejsca zatrudnienia
Absolwenci kierunku Gospodarka Przestrzenna mogą zdobyć zatrudnienie:
- w instytucjach administracji rządowej i samorządowej z zakresu, m.in.:
- gospodarki przestrzennej,
- planowania przestrzennego,
- rozwoju regionalnego i/lub lokalnego,
- urbanistyki,
- geodezji,
- gospodarki wodnej,
- ochrony środowiska,
- pozyskiwania i wykorzystywania środków unijnych,
- gospodarki przestrzennej,
- w pracowniach projektowych i firmach zajmujących się
- planowaniem przestrzennym,
- w agencjach rozwoju regionalnego i lokalnego,
- w służbach i instytucjach związanych z ochroną i kształtowaniem środowiska przyrodniczego,
- w służbach państwowych i ratowniczych,
- w agencjach nieruchomości, firmach zarządzania nieruchomościami i firmach deweloperskich,
- w firmach konsultingowych i doradczych z zakresu gospodarki przestrzennej,
- w międzynarodowych instytucjach konsultingowych pracujących na rzecz ochrony środowiska przyrodniczego,
w organizacjach pozarządowych zajmujących się m.in.: ochroną środowiska, rozwojem lokalnym, wspieraniem wspólnot lokalnych.
Dalsze możliwości uczenia się
Absolwent studiów I stopnia kierunku gospodarka przestrzenna może podjąć dalszą naukę na studiach II stopnia na kierunku gospodarka przestrzenna, geografia, geologia czy ochrona środowiska, oferowanych przez Uniwersytet Wrocławski lub inną uczelnię w Polsce lub za granicą.
Zasady rekrutacji
https://rekrutacja.uni.wroc.pl
Program studiów i sylabusy
PROGRAM STUDIÓW OBOWIĄZUJĄCY OD ROKU AKADEMICKIEGO 2018/19*
(*dotyczy I roku w roku akademickim 2018/19)
PROGRAM STUDIÓW OBOWIĄZUJĄCY OD ROKU AKADEMICKIEGO 2017/18
SYLABUSY (KARTY PRZEDMIOTÓW) OBOWIĄZUJĄCE OD ROKU AKADEMICKIEGO 2021/22*
(*dotyczy I roku w roku akademickim 2021/22)
SYLABUSY (KARTY PRZEDMIOTÓW) OBOWIĄZUJĄCE OD ROKU AKADEMICKIEGO 2019/20*
(*dotyczy I roku w roku akademickim 2019/20)
SYLABUSY (KARTY PRZEDMIOTÓW) OBOWIĄZUJĄCE OD ROKU AKADEMICKIEGO 2018/19*
(*dotyczy I roku w roku akademickim 2018/19)
Sylabusy dla przedmiotów obligatoryjnych
SYLABUSY (KARTY PRZEDMIOTÓW) OBOWIĄZUJĄCE OD ROKU AKADEMICKIEGO 2017/18
Sylabusy dla przedmiotów obligatoryjnych
Rozkłady zajęć - SEM. ZIMOWY 2022/23
UWAGA!
Bieżące wersje rozkładów zajęć w semestrze zimowym roku akademickiego 2022/23 są obecnie dostępne z poziomu kont studentów w systemie USOS.
Lektoraty odbywają się we wtorki 15:00-18:15 oraz w czwartki 8:00-11:15.
Rozkład zajęć - studia licencjackie - I rok - Gospodarka Przestrzenna
Rozkład zajęć - studia licencjackie - II rok - Gospodarka Przestrzenna
Rozkład zajęć - studia licencjackie - III rok - Gospodarka Przestrzenna
Podział na grupy zgodnie z systemem USOS.
Adresy budynków i numery sal dydaktycznych
Ogłoszenia i pliki do pobrania
(2022-07-22)
(dla studentów II roku w roku akademickim 2021/22)
(2022-02-10)
UWAGA!
Ogólne zasady organizacji dydaktyki w IGRR w semestrze letnim roku akademickiego 2021/2022
- Wykłady w dużych grupach zajęciowych (na studiach licencjackich) będą odbywać się w formie zdalnej, a pozostałe wykłady - w formie stacjonarnej. Wyjątki zostaną ustalone przez dyrekcję w porozumieniu z dziekanem. Lista wyjątków zostanie opublikowana na stronach Wydziału i Instytutu do dnia 17 lutego 2022 r.
- Seminaria, ćwiczenia, laboratoria, ćwiczenia terenowe będą odbywać się w formie stacjonarnej, z wyjątkami ustalonymi przez dyrekcję w porozumieniu z dziekanem. Lista wyjątków zostanie opublikowana na stronach Wydziału i Instytutu do dnia 17 lutego 2022 r.
(2021-10-07)
(2021-09-22)
UWAGA! Szkolenie bhp w formie e-learningu dla STUDENTÓW I ROKU w roku akademickim 2021/22 rozpoczynających naukę na I roku studiów - ogłoszenie i instrukcja logowania.
Organizacja roku akademickiego 2021/2022.
Informujemy, że od semestru zimowego 2020/2021 oprogramowanie ArcGIS (pliki instalacyjne oraz plik aktywacyjny) jest udostępnione do samodzielnego pobrania przez studentów Wydziału Nauk o Ziemi i Kształtowania Środowiska w następujących salach komputerowych Instytutu Geografii i Rozwoju Regionalnego: sala 229 (ul. Kuźnicza) i sala 151 (ul. Cybulskiego)
Lokalizacja plików: dysk Studenci/INSTALACJE dla studentów/ArcGis 10.7.1
Wniosek o udostępnienie materiałów podczas pisania pracy dyplomowej (aktualizacja 13-02-2018)
Wzór podania o komisyjne zaliczenie ćwiczeń.
Terminarz egzaminów
Propozycje tematów prac dyplomowych
Wymogi formalne stawiane pracy licencjackiej
Zawartość merytoryczna
W pracy dyplomowej student powinien wykazać się: umiejętnością stosowania metod właściwych dla swojego zakresu kształcenia, znajomością źródeł i literatury przedmiotu w zakresie opracowywanego tematu, umiejętnością właściwego skomponowania pracy, logicznej argumentacji i prawidłowego wyciągania wniosków oraz ścisłego formułowania sądów.
Praca dyplomowa na I poziomie studiów może mieć charakter doświadczalny / empiryczny / projektowy, bądź przeglądowy / literaturowy.
Zaleca się aby praca o charakterze doświadczalnym / empirycznym / projektowym zawierała:
- Stronę tytułową,
- Spis treści,
- Streszczenie,
- Wprowadzenie,
- Cel i zakres badań,
- Materiały i metody,
- Stan aktualnej wiedzy obejmującej badane zagadnienie,
- Prezentację wyników i dyskusję
- Podsumowanie i wnioski końcowe,
- Bibliografię,
- Spisy rzeczy (spis tabel, rycin, załączników – jeśli występują).
Zaleca się aby praca o charakterze przeglądowym zawierała:
- Stronę tytułową,
- Spis treści,
- Streszczenie
- Wprowadzenie,
- Cel i zakres badań,
- Stan aktualnej wiedzy obejmującej badane zagadnienie,
- Dyskusję,
- Podsumowanie i wnioski końcowe,
- Bibliografię,
- Spisy rzeczy (spis tabel, rycin, załączników – jeśli występują).
Kolejność poszczególnych elementów pracy dyplomowej:
- strona tytułowa (wzór do pobrania),
- spis treści,
- streszczenie ze słowami kluczowymi (w języku polskim i angielskim),
- wstęp,
- początek pierwszego rozdziału,
Numeracja stron ma mieć charakter ciągły - tj. w/w elementy powinny znaleźć się na kolejno po sobie występujących stronach NIEPARZYSTYCH (odpowiednio strona 1, 3, 5, 7, 9).
Wgrywanie pracy do APD
Student, niezwłocznie po wprowadzeniu przez pracownika dziekanatu danych do systemu USOS, zobowiązany jest do wprowadzenia do systemu APD:
- nazwy języka, w którym zostanie złożony oryginał pracy dyplomowej;
- tytułu pracy dyplomowej w języku polskim, jeżeli językiem oryginału pracy jest język obcy –maksymalny limit znaków 1000;
- zwięzłego streszczenia pracy w języku polskim, jeżeli językiem oryginału jest język polski oraz zwięzłego streszczenia pracy w języku polskim i języku oryginału, jeżeli praca dyplomowa przygotowana jest w innym języku niż polski – maksymalny limit znaków 4000;
- słów kluczowych w języku polskim, jeżeli językiem oryginału jest język polski oraz słów kluczowych w języku polskim i języku oryginału, jeżeli językiem pracy jest język obcy – maksymalny limit znaków 1000;
- wersji elektronicznej pracy dyplomowej przygotowanej w postaci jednego pliku w formacie PDF.
W pracach dyplomowych załączniki należy wprowadzać do systemu APD w postaci dodatkowego spakowanego załącznika (ZIP, RAR, 7Z, GZIP). Nazwa pliku składa się: ze skrótu nazwy Uniwersytetu Wrocławskiego (UWr), z cyfrowego kodu wydziału (2 cyfry), z numeru albumu studenta (od 4 do 6 cyfr), z roku zamieszczenia pracy dyplomowej w systemie APD, a poszczególne elementy nazwy pliku rozdziela myślnik, np.:
UWr-30-123456-2021; - tłumaczenia na język angielski tytułu pracy, słów kluczowych oraz streszczenia pracy.
Student, niezwłocznie po wprowadzeniu powyższych danych, zatwierdza w systemie APD oświadczenie o autorskim wykonaniu pracy dyplomowej i możliwości udostępniania pracy dyplomowej dla celów naukowych, badawczych i dydaktycznych, co skutkuje złożeniem poświadczenia elektronicznego jako równoważnego podpisaniu oświadczenia.
Dyplom
Absolwent otrzymuje bezpłatnie dyplom ukończenia studiów wraz z suplementem do dyplomu oraz ich 2 odpisy, w tym na wniosek:
- odpis dyplomu w języku angielskim,
- odpis suplementu do dyplomu w języku angielskim.
W/w wniosek należy złożyć do dnia ukończenia studiów (złożenie egzaminu dyplomowego).
Niezłożenie wniosku w podanym terminie będzie skutkowało wydaniem 2 odpisów dyplomu w języku polskim.
Absolwent może ubiegać się o umieszczenie w suplemencie do dyplomu dodatkowych informacji wg wykazu poniżej:
(https://www.wnoz.uni.wroc.pl/pliki-do-pobrania)
- Pełnione funkcje w kole naukowym – wzór zapisu – nazwa koła, funkcja, rok akademicki (wymienić);
- Członkostwo w kole naukowym – wzór zapisu – nazwa koła, rok akademicki (wymienić);
- Pełnione funkcje w organizacjach studenckich / samorządzie studenckim – wzór zapisu – nazwa organizacji, funkcja, rok akademicki (wymienić);
- Członkostwo / uczestnictwo w organizacjach studenckich / samorządzie studenckim – wzór zapisu – nazwa organizacji, rok akademicki (wymienić);
- Studia w ramach programu MOST – wzór zapisu – nazwa uczelni, wydział, kierunek, język wykładowy, adres internetowy uczelni, semestr, rok akademicki;
- Studiów w ramach programu Erasmus – wzór zapisu – nazwa uczelni, wydział, kierunek, język wykładowy, adres internetowy uczelni, semestr, rok akademicki)
- Stypendia za wyniki w nauce i osiągnięcia (naukowe, artystyczne, sportowe) – wzory zapisów:
- stypendium Rektora dla najlepszych studentów w roku akademickim (wymienić);
- stypendium MNiSW za wybitne osiągnięcia w roku akademickim (wymienić);
- Osiągnięcia w sporcie akademickim (dotyczy tylko i wyłącznie zajęcia pierwszego, drugiego lub trzeciego miejsca) – wzór zapisu – nazwa imprezy sportowej, data, dyscyplina, miejsce;
- Wygłoszenie referatu na konferencji naukowej – wzór zapisu – tytuł referatu, nazwa konferencji, organizator, miejsce, data, współautorzy / jedyny autor;
- Prezentacja posteru na konferencji naukowej – wzór zapisu – tytuł referatu, nazwa konferencji, organizator, miejsce, data, współautorzy / jedyny autor);
- Publikacja naukowa (wydrukowana) – wzór zapisu – (tytuł artykułu, czasopismo, wydawnictwo, miejsce wydania, rok wydania, ISBN, ISSN, współautorzy / jedyny autor;
- Staże i praktyki nie objęte programem studiów – wzór zapisu – nazwa wolontariatu, miejsce, nazwa instytucji, okres stażu / praktyki;
- Wolontariaty – wzór zapisu – nazwa wolontariatu, miejsce, nazwa instytucji, okres trwania wolontariatu.
Wniosek o umieszczenie dodatkowych informacji do suplementu należy złożyć do dnia złożenia egzaminu dyplomowego.
Dokumenty wymagane do odbioru dyplomu
- rozliczona karta obiegowa (https://www.wnoz.uni.wroc.pl/pliki-do-pobrania);
- rozliczona karta zobowiązań (tzw. karta biblioteczna).