Pracownia Dydaktyki Geografii
Aktualności
W dniach 19-21 września 2024 roku odbyła się trzecia edycja warsztatów dla nauczycieli geografii 'Znaczenie lekcji terenowych w edukacji geograficznej' organizowana przez Pracownię Dydaktyki Geografii IGRR oraz Wrocławski Oddział PTG. Zaproszenie organizatorów przyjął także długoletni pracownik IGRR dr Stanisław Morawski, który wychował i wychowuje wciąż wiele pokoleń nauczycieli. Tym razem 32 uczestników z Wrocławia i okolic poszerzało swoje wiadomości na temat Pasa Pobrzeży Południowobałtyckich podczas wizyty na wyspach Wolin, Uznam i Karsibór. Organizatorzy skupili się na krajobrazach nadmorskich-zatokowych z unikatowym archipelagiem wysp, krajobrazach płaskiego i stromego wybrzeża, omówili genezę ich i współczesne procesy je modelujące. Uczestnicy podnosili także swoje kompetencje kluczowe, wymieniali myśli i doświadczenia w wykorzystaniu lekcji terenowych w edukacji geograficznej. To kolejna edycja, która spotkała się z dużą aprobatą i potwierdza potrzebę organizowania takiej formy wymiany doświadczeń, dlatego już przystępujemy do prac nad kolejną edycją warsztatów we wrześniu 2025 roku.
Wszystkim uczestnikom dziękujemy za aktywny udział!
Organizatorzy: mgr Marta Helt, dr Janusz Łach oraz dr Krzysztof Parzóch.
Więcej fotografii z Warsztatów
Zapraszamy do udziału w konferencji pod hasłem ZNACZENIE LEKCJI TERENOWYCH W EDUKACJI GEOGRAFICZNEJ, która odbędzie się w dniach 30.09-2.10.2022 r. w Dobkowie na Pogórzu Kaczawskim. Konferencja jest połączona z warsztatami terenowymi, a jej organizatorami są Pracownia Dydaktyki Geografii Instytutu Geografii i Rozwoju Regionalnego Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Wrocławski Oddział Polskiego Towarzystwa Geograficznego.
Kierownik Pracowni
Zadania statutowe
- Kształcenie metodyczno-merytoryczne studentów specjalności nauczycielskich.
- Przygotowanie do nauczania geografii na różnych poziomach edukacyjnych.
- Przygotowanie studenta do organizacji warsztatu pracy nauczyciela przedmiotu w tym zastosowania technologii informacyjnej w nauczaniu – uczeniu się geografii i przedmiotów przyrodniczych.
Tematyka badawcza
- Problemy doskonalenia metod i technik nauczania-uczenia się geografii na różnych poziomach edukacyjnych.
- Nauczanie przedmiotu geografia a współczesne wyzwania edukacyjne.
- Problemy projektowania dydaktycznego a jakość pracy nauczyciela.
- Współpraca z lokalnym środowiskiem oświatowym.
- Organizacja cyklicznych zajęć dla uczniów. Lekcje geografii przygotowane i prowadzone przez studentów w oparciu o autorskie materiały edukacyjne w tym prezentacje multimedialne i karty pracy ucznia.
- Przygotowanie i prowadzenie lekcji z zakresu geografii i przedmiotów przyrodniczych dla uczniów gimnazjów oraz liceów z zastosowaniem technologii informacyjnych – lekcje odbywają się w pracowni komputerowej Instytutu Geografii i Rozwoju Regionalnego.
- Organizacja lekcji terenowych , temat: Moje miasto, moja dzielnica .
- Udział studentów w tematycznych projektach dydaktycznych realizowanych w szkołach ćwiczeń (przygotowanie i przeprowadzenie testów, sprawdzianów, próba oceny osiągnięć szkolnych uczniów, przygotowanie ucznia do matury…).
- Stała współpraca z nauczycielami szkół ćwiczeń w zakresie przygotowania studentów do nauczania przedmiotu.
Nauczycieli geografii i przedmiotów przyrodniczych zapraszamy do współpracy.
Współpraca z kadrą Centrum Edukacji Nauczycielskiej w kształceniu psychologiczno-pedagogicznym studentów oraz w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli na poziomie studiów podyplomowych. Cykliczne warsztaty tematyczne organizowane we współpracy ze Stowarzyszeniem Eko-Edukacja, przygotowujące studentów do prowadzenia edukacji ekologicznej w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych.